apacia

  Dienos klausimas:  Laba diena, kokius pratimus patartumėte daryti norint atstatyti normalia laikyseną? Kai sutrumpėję krutinės raumenys, menčių judesiai  ...

  Informacija

Pratimai

Klausimai

Nuorodos

Kontaktai

Hey.lt - Interneto reitingai, lankomumo statistika, lankytoj skaitliukai

   

apacia apacia

Kineziterapija esant nugaros skausmams


Dažniausia nugaros skausmo priežastis yra netaisyklinga laikysena. Nugaros skausmai atsiranda dėl netaisyklingo ilgalaikio sėdėjimo, stovėjimo, dėl blogos padėties ilgai būnant pasilenkus, dėl netaisyklingo sunkių daiktų kilnojimo, daiktų nešiojimo. Ilgai būnant netaisyklingose padėtyse kinta natūralūs stuburo linkiai, nugara “suplokštėja”, pertempiami ir susilpninami nugaros raumenys. Nekoreguojant laikysenos gali atsirasti struktūrinių pakitimų stuburo sąnariuose, o tai skatina tarpslankstelinių diskų deformaciją. Toks diskas dažnai pertempia aplinkinius audinius, spaudžia nervus, o tai sukelia skausmą juosmeninėje stuburo dalyje.

R.McKenzie išskyrė tris sindromus:

1. Laikysenos sindromas.
Šis sindromas dažniausiai pasireiškia ligoniams iki 30 metų, kurie didesnę dienos dalį praleidžia sėdint, mažai juda, nesportuoja. Skausmas esant šiam sindromui yra lokalus, dažniausiai vidurinėje stuburo linijoje, neplinta, nėra pastovus ir jo neišprovokuoja judesiai. Skausmas šiuo atveju atsiranda dėl mechaninės sveikų minkštųjų audinių deformacijos, kuri dažniausiai įvyksta netaisyklingai sėdint ar stovint.

2. Disfunkcijos sindromas.
Šis sindromas dažniausiai pasireiškia ligoniams virš 30 metų, kurie turi netaisyklingą laikyseną ir nesportuoja. Skausmas esant šiam sindromui yra lokalus, stuburo vidurinėje linijoje, dažniausiai pasireiškia judesio gale, dėl disfunkcijos jis niekada neplinta, išskyrus ligoniams su užspaustu nervu.

3. Pakenkimo sindromas.
Šis sindromas dažniausiai pasireiškia ligoniams tarp 20 ir 55 metų amžiaus, kurie turi netaisyklingą laikyseną. Skausmas gali būti jaučiamas lokaliai, t.y. prie stuburo vidurinės linijos, ir gali plisti į koją. Esant pakenkimo sindromui gali kisti skausmo lokalizacija ir intensyvumas. Skausmas beveik pastovus, ligonis gali ir nerasti tokios padėties, kurioje sumažėtų skausmas, jis gali atsirasti nežiūrint ar atliekamas judesys ar ne. Skausmo lokalizacijos kitimas apibūdinamas tarpslankstelinio disko branduolio padėties ar formos kitimu diske. Tai įvyksta atliekant tam tikrus judesius ar būnant tam tikrose padėtyse.

Kineziterapijos tikslai:

1. Koreguoti laikyseną;
2. Atstatyti prarastą judesių amplitudę juosmens srityje;
3. Sustiprinti juosmens srities raumenis (nugaros raumenis, pilvo raumenis).

Kineziterapijos metodai:

1. Pratimai koreguojantys laikyseną (stovint, sėdint, gulint);
2. Rekomendacijos apie taisyklingą daiktų kėlimo techniką, taisyklingas darbo padėtis.
3.McKenzie pratimų programa .
4. Pratimai raumenų stiprinimui.

Sumažinus skausmą ir atstačius judesių amplitudę juosmeninėje stuburo dalyje, būtina sustiprinti juosmens srities raumenis. Šiuo atveju taikomi pratimai “juosmens korseto” raumenų stiprinimui, t.y. jų jėgos didinimui, o vėliau minėtų raumenų ištvermės lavinimui .
Kitais atvejais kai susiformavusi tarpslankstelinė disko išvarža spaudžia nervų šakneles, sukelia skausmus plintančius į koją, atsiranda jutimų sutrikimai, raumenų silpnumas kojose, neišvengiama tarpslankstelinio disko išvaržos operacijos.

Kineziterapija po tarpslankstelinių diskų išvaržų operacijų

I etapas - pagrindinis kineziterapijos tikslas pooperaciniu laikotarpiu – nusilpusių raumenų stiprinimas (liemens, kojų) ir skausmo mažinimas. Šiuo atveju taikoma speciali metodika sąnarių stabilumui bei raumenų jėgos didinimui. Pagal šią metodiką atliekamų pratimų pagrindas - izometrinis raumenų susitraukimas, kuris vyksta dėl manualinio pasipriešinimo, suteikiamo kineziterapeuto. Šis pasipriešinimas duodamas sąnarių srityje ir yra laipsniškai didinamas bei mažinimas. Pacientas pratimų metu turi laisvai kvėpuoti ir įtempti raumenis 70% max susitraukimo. Pratimai pradedami nuo distalinių galūnių dalių ir kylama aukštyn link liemens. Toks pratimų atlikimo eiliškumas leidžia raumenims juosmens srityje adaptuotis prie laipsniškai didinamo krūvio. Šie pratimai neturi sukelti skausmo. Pratimai atliekami įvairiose padėtyse: gulint ant nugaros, keturpėsčia, stovint. Kasdien atliekant šiuos pratimus krūvis po truputį didinamas, t.y. didinamas pratimų kartojimų skaičius, manualinis pasipriešinimas, parenkami sudėtingesni pratimai.

II etapas - raumenų ištvermės lavinimas ir judesių amplitudės juosmens srityje didinimas. Šiam tikslui pasiekti naudojama intensyvi kineziterapijos programa . Programą sudaro penki pratimai, kurių kiekvienas kartojamas nuo 10 iki 50 ar net 100 kartų. Atlikus vieno pratimo 10 kartojimų, daroma 1 minutės trukmės pauzė, po kurios tęsiama toliau. Šios programos pradžioje 6-10 minučių skiriama apšilimui (6 min. važiuoti veloergometru ar atlikti lengvus pratimus nesukant liemens), o programos pabaigoje būtina atlikti nugaros, pilvo, kojų raumenų tempimo pratimus. Pratimai neturi sukelti skausmo. Ši programa turi būti tęsiama ne mažiau trijų mėnesių, pratimus atliekant tris kartus per savaitę. Tačiau siekiant sumažinti tarpslankstelinės išvaržos pasikartojimų riziką, reikia visą laiką stiprinti ir išlaikyti juosmens raumenų ištvermę bei jėgą. Todėl pratimus, stiprinančius “raumeninį korsetą” rekomenduotina tęsti ir praėjus 3 mėnesiams, bei atlikti juos ne rečiau kaip kas antrą dieną. Taip pat, pacientas visą laiką turi koreguoti savo laikyseną sėdint, stovint, gulint, dirbant.
Taip pat tokiem pacientam naudingos kineziterapijos procedūros baseine, kurių metu mažėja skausmas, raumenų dirglumas ir spazmiškumas, didėja sąnarių stabilumas, stiprėja raumenys.

FIZIOTERAPINĖS IR KITOS PRIEMONĖS REABILITUOJANT PACIENTUS PO TARPSLANKSTELINIO DISKO IŠVARŽOS OPERACIJOS

Siekiant greičiau sustiprinti pasilpusias raumenų grupes, taip pat pagerinti audinių kraujotaką ir trofiką rekomenduotina taikyti elektrines raumenų stimuliacijos procedūras žemo dažnio impulsinėmis srovėmis. Dažnai šios procedūros taikomos pasilpusiems pėdos tiesėjams ir lenkėjams, bei šlaunies ir kelio tiesėjams.

Po operacijų be stuburą fiksuojančių metalinių konstrukcijų, skausmui mažinti galima taikyti elektrofizioterapines procedūras. Naudojama transkutaninė elektroneurostimuliaciją, impulsin ė s, diadinaminės srovės. Taip pat skausmą mažina bei raumenis atpalaiduoja šiluma.

Stuburą stabilizavus metalinėmis konstrukcijomis, operacijos vietoje elektrinių procedūrų taikyti nerekomenduojama, o fizioterapija aukšto dažnumo srovėmis, ultragarsu – kontraindikuotina. Tačiau leistina magnetoterapija, šiluminės procedūros parafino aplikacijomis

Švelnus, atpalaiduojantis masažas, apeinant oeracijos vietą, sumažina raumenų įtampą ir pagerina kraujotaką. Pasilpusioms kojų raumenų grupėms galima taikyti aktyvuojantį masažą, siekiant padidinti raumenų tonusą, suaktyvinti kraujotaką.

Skausmą ir raumenų įtampą gali taip pat sumažinti refleksoterapija į refleksogeninius taškus adatomis ar lazeriu.

Siekiant adaptacijos prie pakitusių gyvenimo sąlygų naudinga psichoterapija, autogeninės treniruotės ir atsipalaidavimo pratimų mokymas. .

Siekiant perspėti ligos paūmėjimą dėl neteisingos laikysenos, neteisingų veiksmų keliant ir pernešant svorius, pacientus būtina mokyti ergonomikos pagrindų. Teisingos laikysenos ir veiksmų stereotipo lavinimas, raumeninio korseto formavimas – tai pagrindiniai tikslai, siekiant ilgalaikio reabilitacijos efekto, užkertant kelią ligos recidyvams bei gerinant ligonių gyvenimo kokybę.

Literatūra:

  1. Herlev apskrities ligoninės (Kopenhaga) Metodinės rekomendacijos
  2. Robin McKenzie Treat your own back 1985
  3. Ann Thomson, Alison Skinner Joan Piercy Tidy's Physioterapy 1991. 156 p
  4. A.Kri ščiūnas, R.Kimtys, A.Juocevičius ir kt. Reabilitacija 1996m. 76;82;84 p.
  5. A.N.Belova Neiroreabilitacija 2000 m. 554 p .
  6. A.Juocevičius, R.Dadelienė, I.Slivovskaja ir kt. Reabilitacija esant juosmens skausmams.- V.2001.

 

 

Tinklapis sukurtas 2004 metais
Visos teisės saugomos

Iškilus nesklandumams su
tinklapiu kreipkitės elektroniniu
paštu ( ).